Nie jest wymagane wprowadzanie parametrów z dokładnością do dziesiętnych części po przecinku.
Jednak jeżeli ktoś chce być aż tak precyzyjnym, to musi pamiętać, aby w liczbach zawsze używać separującej kropki (.) a nie przecinka.
Jest też oczywiste, że sposób obliczania objętości głośnika, którą należy uwzględnić podcz projektowania obudowy, nie jest bardzo dokładny. Jednak w zupełności jest on wystarczający do naszych celów.
Pamiętaj, aby do obliczonej objętości obudowy dla Twojego subwoofera zawsze dodać objętość jaką posiadają komponenty znajdujące się w jej wnętrzu (objętość portu bass-reflex, głośnika, dodatkowych
wzmocnień, przegród, itp.).
|
Pole powierzchni portu bass-reflex ma ścisły związek z polem powierzchni stożka membrany głośnika
niskotonowego i nie może być w dowolny sposób zmniejszane. W przypadku projektowania portów prostokątnych (szczelinowych)
czasem może być pomocne trzymanie się zasady, aby dla obudów bass-reflex "nie schodzić" z wielkością powierzchni portu poniżej 1/7 powierzchni membrany
głośnika, oraz poniżej 1/4 powierzchni membrany w przypadku obudów band-pass.
Podczas budowy i strojenia subwoofera najlepiej jest użyć wstępnej lub testowej wersji portu. Taki port powinien mieć większą długość od wyliczonej przez
symulacyjne oprogramowanie lub podawanej w dokumentacji producenta. Podczas dostrajania systemu można znaleźć najlepsze brzmienie poprzez stopniowe
skracanie długości portu w krokach co ok. 2cm. Jednak ostateczne zestrojenie subwoofera w samochodzie nie ogranicza się tylko do portu. Również położenie portu
w obudowie subwoofera oraz jego lokalizacja w bagażniku samochodu mają duży wpływ na ostateczne brzmienie. Nie wszystkie te czynniki można przewidzieć i obliczyć.
Osiągnięcie najlepszych rezultatów najczęściej będzie jeszcze wymagało przeprowadzenia indywidualnych prób i testów w konkretnym samochodzie.
W porcie i bezpośrednio za nim prosimy NIE UŻYWAĆ żadnych tkanin, dywanów, gąbek lub włochatych kocy. Czasem może to wyglądać dobrze, ale ma zły wpływ na wibrujące
w porcie powietrze. Natomiast bardzo dobrym i zalecanym rozwiązaniem jest zaokrąglenie krawędzi na obu końcach portu stosując łagodnie zakończone kołnierze aeroportów (np.
Hollywood Energetic). Dzięki temu przepływająca przez port masa powietrzna nie będzie wytwarzać niepożądanych hałasów.
Można także zminimalizować szkodliwy wpływ rezonansu materiału na pracę portu. Sposoby są podobne jak podczas wytłumiania rezonansów ścianek obudowy subwoofera
lub stosowane podczas wytłumiania blach drzwi samochodowych. Możesz użyć materiałów pochłaniających energię, takich jak samoprzylepne maty tłumiące (np.
CTK lub Vibrofiltr) lub zwiększyć sztywność portu stosując wzmacniające szyny. Zawsze jednak pamiętaj, że efekty Twojego działania muszą się znajdować poza portem, a nie wewnątrz niego.
Aby subwoofer brzmiał jak najbardziej czysto i wiernie, musi być zachowana zasada całkowicie "martwego" mechanicznie i akustycznie miejsca jego pracy.
Jedynym ruchomym elementem powinna być tylko sama membrana głośnika. W wielu przypadkach już sama obudowa nie jest wystarczająco sztywna.
Jej sztywność można zwiększyć, np. klamrami lub rozpórkami łączącymi przeciwległe ścianki lub przynajmniej stosując wewnętrzną przegrodę usztywniającą
największą, tylną ściankę obudowy. Można również budować bardzo masywne obudowy posiadające ścianki o grubości wielu centymetrów. Jednak dobrze przemyślane
usztywnienie standardowej obudowy wewnętrznymi rozpórkami i przegrodami zapewni podobnie dobry efekt, oszczędzając sporo kosztów bez dużego zwiększenia wagi.
Posiadając już sztywną i wolną od rezonansów obudowę, pozostaje jeszcze tylko solidnie ją zamocować w samochodzie, aby nie przemieszczała się luźno
podczas jazdy oraz nie wykazywała nawet najmniejszego ruchu i drżenia w czasie uderzeń mocniejszych impulsów basowych.
Nie marnuj potencjału głośnika, który nigdy w pełni nie rozwinie skrzydeł w źle lub niedokładnie zaprojektowanej i wykonanej obudowie.
Gdybyś chciał zastosować obudowę zamkniętą, to pamiętaj aby koniecznie ją dodatkowo bardzo dokładnie uszczelnić. Nigdy też nie montuj głośnika na
nieszczelnym materiale obiciowym podklejonym w otworze montażowym. Zawsze pomiędzy koszem głośnika, a czystą płytą obudowy stosuj gumowe lub piankowe uszczelki.
Poświęć trochę czasu na rzetelne dopracowanie obudowy i sposobu montażu swojego subwoofera. To się naprawdę opłaca.
Copyright © 1993-2019 ESSA - Wszelkie prawa zastrzeżone - Kopiowanie treści zabronione.
|